Teraz jest 25 lut 2024, o 02:09

Regulamin działu


ZANIM URUCHOMISZ NOWY TEMAT, POPATRZ CZY PODOBNY JUŻ ISTNIEJE - tym samym unikasz długiego tasiemca którego nikt nie będzie szukał



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 57 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
 Moje drugie zainteresowanie - kolej 
Autor Wiadomość
Ekspert

Dołączył(a): 22 gru 2010, o 22:12
Posty: 2451
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj
Post Re: Moje drugie zainteresowanie - kolej
Nigdy podczas robienia zakupów w internecie nie sparzyłem się tak, jak na częściach do tego cholernego pulpitu. Najpierw pseudo aukcje i nieuczciwy sprzedawca na FB z Żabnicy, a teraz cwaniak ze Sprzedajemy.pl.


10 lut 2024, o 21:48
Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość
Ekspert

Dołączył(a): 22 gru 2010, o 22:12
Posty: 2451
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj
Post Re: Moje drugie zainteresowanie - kolej
Dwa zdjęcia pulpitu EN57 wykonane prze zemnie podczas praktyk w MD Grochów ponad 25- lat temu. Jednostka świeżo po naprawie głównej. Typowy kibel warszawski lat 90-tych.
Zwróćcie uwagę na jakość odświeżenia pulpitu. Wtedy przed malowaniem zdejmowano zanitowane tabliczki opisowe i umieszczano je ponowie po pomalowaniu. Malowano natryskiem. Parę lat później, modernizacja starego kibla polega tylko na obmalowaniu pędzlem tabliczek i zamalowaniem na czarno maskownicy zamka "kwadratu" do otwierania pulpitu. O drukowanych napisach nie mówię, bo zmieniły się przeznaczania niektórych "zetek" z biegiem lat, a oryginalnych matryc w Mińsku Mazowieckim nie było. Stąd opisy z drukarki przemysłowej.
Załącznik:
Praktyki.jpg
Praktyki.jpg [ 701.32 KiB | Przeglądane 70 razy ]
Załącznik:
Praktyki 2.jpg
Praktyki 2.jpg [ 700.11 KiB | Przeglądane 70 razy ]

Więcej zdjęć z moich praktyk kiedy indziej, gdyż leżą gdzieś w albumie w zawalonej komórce. W domu miałem tylko dwa pod biurkiem.
Jednostki typowo warszawskie charakteryzowały się srebrnymi okręgami manometrów - jak w oryginale oraz zupełnie innymi sygnalizatorami SHP i CA - co widać na fotce. Ta konkretna otrzymała również nowy (jak na tamte czasy) panel otwierania drzwi z "19-stki".
Niestety nie pamiętam jej numeru.
Później po restrukturyzacjach PKP i powstaniu różnych spółek i przesyłaniu kibli po różnych DOKP (wiem, stara nazwa) powstał burdel z wyglądem pulpitów. Każdy kibel miał swój i jedyny w swoim rodzaju. Raz czarny, raz szary, innym razem młotkowy itd. Ale to tyko kolor, prawdziwe zmiany były indywidualne - np. dodatkowe przełączniki i lampki do sygnalizacji SBL lub przyciski późniejszego interkomu. W każdej jednostce w innym miejscu.


11 lut 2024, o 02:32
Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość
Ekspert

Dołączył(a): 22 gru 2010, o 22:12
Posty: 2451
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj
Post Re: Moje drugie zainteresowanie - kolej
Zapomniałem jeszcze o przełączniku blokady drzwi i sygnalizacji SOD oraz samej sygnalizacji blokady drzwi. To dopiero była inwencja twórcza majstrów. Każda jednostka miała lampki w innym losowym miejscu.


11 lut 2024, o 02:48
Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość
Ekspert

Dołączył(a): 22 gru 2010, o 22:12
Posty: 2451
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj
Post Re: Moje drugie zainteresowanie - kolej
Album znalazłem i parę fotek zeskanuję na dniach lub raczej w weekend.
Tymczasem próbuję odrestaurować panel do wczesnych lat 90-tych.

Trochę krecia robota. Najpierw zdarcie starych powłok, co widzieliście wcześniej na fotkach. Potem podkład, następnie farba szara i na końcu kolor młotkowy. Wszystko w formie natrysku, co przysporzyło mi wielu problemów, których wcześniej nie brałem pod uwagę. Panel ma w dwóch miejscach wgięcia - prawdopodobnie powstały podczas demontażu, ewentualnie eksploatacji. Mniejsza oto.
Tak to mniej więcej po tygodniu zabawy wyglądało i po położeniu szarego natrysku:
Załącznik:
P3.jpg
P3.jpg [ 494.84 KiB | Przeglądane 47 razy ]

A tak, po wielokrotnych próbach natrysku młotkowego. Nie do końca jestem z tego efektu zadowolony ale nie mam już chęci dalej z tym walczyć. Niestety lakier młotkowy ujawnia wszystkie niedoskonałości blachy. Jedyny plus, to bak zacieków i smug od wałka - gdybym malował tradycyjnie:
Załącznik:
P4.jpg
P4.jpg [ 543.82 KiB | Przeglądane 47 razy ]


To tyle z malowania i pudrowania trupa.

W międzyczasie - oczekując na schniecie, zająłem się wykonaniem zespolonego wyłącznika "rozrządu". Są to dwie "zetki" połączone ze sobą, tak aby zawsze w swoich stanach położenia, stanowiły całość.
Kupiłem metrową mosiężną rurkę fi 8:
Załącznik:
R1.jpg
R1.jpg [ 468.77 KiB | Przeglądane 47 razy ]

Następnie przyciąłem ją do odpowiedniego rozstawu "zetek", plus ok. centymetr aby rurka mogła wejść w dźwignie po obydwu stronach. W przyciętą rurkę wbiłem nakrętki M 2,5 z obydwóch stron. Idealnie weszły i się zaklinowały:
Załącznik:
R2.jpg
R2.jpg [ 532.24 KiB | Przeglądane 47 razy ]

Potem rozwierciłem dźwignie "zetek" aby nadmiar rurki mógł wejść i się klinować:
Załącznik:
R3.jpg
R3.jpg [ 482.87 KiB | Przeglądane 47 razy ]
Załącznik:
R4.jpg
R4.jpg [ 424.96 KiB | Przeglądane 47 razy ]

Po złożeniu tak to się prezentuje:
Załącznik:
R5.jpg
R5.jpg [ 405.79 KiB | Przeglądane 47 razy ]


Nie wiem jak to w oryginale rozwiązano, podejrzewam, że zastosowano gwintowaną tuleję dystansową o odpowiedniej średnicy. Niestety takiej tulei dystansowej z konkretnym gwintem i takich parametrach nigdzie nie mogłem dostać. Zmuszony jestem zostać przy swoim sposobie.


Ostatnio edytowano 15 lut 2024, o 01:00 przez Łukasz-O, łącznie edytowano 1 raz



15 lut 2024, o 00:55
Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 sie 2017, o 10:22
Posty: 268
Lokalizacja: Łódź
Cytuj
Post Re: Moje drugie zainteresowanie - kolej
Na szybko zrobiłem zdjęcia dwóch paneli. Potwierdza się twoja teoria że co warsztat to pulpity były niczym jedyne i niepowtarzalne w swoim rodzaju dzieła sztuki. Dwa panele i dwie różne techniki artyzmu i druciarstwa ;).


Załączniki:
8NT9ZtMU.jpg
8NT9ZtMU.jpg [ 199.68 KiB | Przeglądane 32 razy ]
Q_Djpzqh.jpg
Q_Djpzqh.jpg [ 234.59 KiB | Przeglądane 32 razy ]
RZIC2eW2.jpg
RZIC2eW2.jpg [ 188.15 KiB | Przeglądane 32 razy ]
e-6QKcm6.jpg
e-6QKcm6.jpg [ 206.89 KiB | Przeglądane 32 razy ]
16 lut 2024, o 22:28
Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość
Ekspert

Dołączył(a): 22 gru 2010, o 22:12
Posty: 2451
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj
Post Re: Moje drugie zainteresowanie - kolej
Dzięki. Tak, właśnie podejrzewałem - inwencja twórcza warsztatu danej elektrowozowni. Co było, tak się zrobiło.
Oryginał wychodził z PaFaWag-u, a potem żył własnym życiem.
Na zdjęciach w internecie, wykonanych z daleka nie widać szczegółów. Wszystko jest ładne i w miarę fabryczne. Jednak po przyjrzeniu się szczegółom, widać na każdym kroku manufakturę. I takie właśnie były pulpity kibli w ostatnich 30-stu latach eksploatacji. Niby takie same ale każdy inny.


Dziś po pracy:
Załącznik:
Pa.jpg
Pa.jpg [ 571.5 KiB | Przeglądane 29 razy ]
Załącznik:
Pa1.jpg
Pa1.jpg [ 474 KiB | Przeglądane 29 razy ]

Załącznik:
Pa3.jpg
Pa3.jpg [ 572.13 KiB | Przeglądane 29 razy ]
Załącznik:
Pa4.jpg
Pa4.jpg [ 584.37 KiB | Przeglądane 29 razy ]

Załącznik:
Pa5.jpg
Pa5.jpg [ 533.89 KiB | Przeglądane 29 razy ]


Wiem, fantazja mnie trochę poniosła z tym Vmax 110km/h oraz zmianą przeznaczenia jednego z łączników. Ciekawe, czy ktoś znajdzie zmianę?


Swoją drogą zobaczcie jaki burdel był z kolejnością "zetek". Wszystko wywodziło się z pierwotnego założenia ale po późniejszych modernizacjach i likwidacji górnych czerwonych świateł oraz wykorzystania fabrycznych rezerw w "zetkach" nigdy nie zmieniono logicznej kolejności. W efekcie każda jednostka potrafiła mieć w innym miejscu załączenie radiotelefonu, oświetlenie kabiny, przyciemnienie CA (bo już weszła na to moda) lub reflektora górnego - który fabrycznie nie był projektowany.
Dlaczego w latach 80-tych nie zrobiono z tym porządku i nie ujednolicili? Niby się starali podczas napraw zachowywać klasę i dopracowywać takie szczegóły jak roznitowywanie tabliczek przed malowaniem ale nie potrafili ułatwić życia maszynistom w postaci zmian usytuowania przełączników na bardziej logiczne i jakiejkolwiek standaryzacji. Przecież większość lat eksploatacji tego taboru to były nowe zasady i nowa sygnalizacja.
Pamiętam jeszcze z praktyk, choć też podobny film na YT widziałem ( jakaś stara praca dyplomowa z początku lat 90-tych) jak maszynista wchodził na jednostkę i ją uruchamiał. Zawsze było takie nerwowe latanie rękoma po pulpicie:
- "gdzie tu coś załączyć" To był standard u starych maszynistów. Tu, nie to tu, nie, to oświetlenie kabiny - to może tu. Tak to wyglądało.
Mam gdzieś na dysku oryginalne zdjęcie pulpitu kibla i opis panelu z książki. Po zmianie sprężarek, likwidacji górnych czerwonych świateł i montażu reflektora górnego oraz wykorzystaniu rezerw "zetkowy" (a było ich co najmniej trzy) zrobił się sajgon w opisach nie do ogarnięcia. To też był czas likwidacji wytłaczanych aluminiowych tabliczek opisowych na "zetkach" i sukcesywne zastępowanie je bakelitowymi, a w końcu zwykłymi z drukarek. Czasami było trochę takich, trochę innych i trochę drukowanych. Setki tysięcy złotych PKP przeznaczało na naprawy główne kibli, a przerastała ich zmiana kolejności i dostosowaniu "zetek" na pulpicie aby były umiejscowione logicznie. Logicznie czyli - reflektory z reflektorami, oświetlenia z oświetleniami, a odbloki z odblokami. No niestety, nie udało się tego nigdy ogarnąć.
Wystarczyło zunifikować ale to było za trudne zrobić wszystko po kolei jak na kolej przystało :)


17 lut 2024, o 01:59
Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość
Ekspert

Dołączył(a): 22 gru 2010, o 22:12
Posty: 2451
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj
Post Re: Moje drugie zainteresowanie - kolej
Wracając do budowy pulpitu.
Udało mi się zdobyć oryginalne nowe śruby do montażu "zetek". Nie są typowe jak na dzisiejsze czasy - czyli krzyżakowe ;) W Castoramie ten przekrój i taki fason nie do zdobycia.
Tabliczki opisowe miały być nitowane jak w oryginale, wprawdzie stosowne nity nabyłem ale stwierdziłem, że nie dam rady domowym sposobem tego równo zanitować. Nie mam narzędzi oraz precyzyjnych umiejętności. Stąd śrubki M2 - i również nie krzyżakowe aby choć trochę zachować klimat PRL.


17 lut 2024, o 02:27
Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość
Ekspert

Dołączył(a): 22 gru 2010, o 22:12
Posty: 2451
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj
Post Re: Moje drugie zainteresowanie - kolej
Dziś trochę elektryki, wreszcie w swoim żywiole - choć na krótko:
Załącznik:
E1.jpg
E1.jpg [ 657.95 KiB | Przeglądane 21 razy ]
Załącznik:
E2.jpg
E2.jpg [ 614.26 KiB | Przeglądane 21 razy ]

Załącznik:
E3.jpg
E3.jpg [ 686.74 KiB | Przeglądane 21 razy ]
Załącznik:
E4.jpg
E4.jpg [ 613.42 KiB | Przeglądane 21 razy ]


18 lut 2024, o 00:51
Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 sie 2017, o 10:22
Posty: 268
Lokalizacja: Łódź
Cytuj
Post Re: Moje drugie zainteresowanie - kolej
Widać rękę zawodowca. Wygląda jak nówka z fabryki. Myliłem się sądząc że kable będą za grube tak jak rozmawialiśmy, jest ok. Ja będę szedł jednak w kierunku zostawienia jak najwięcej z oryginału czyli nawet końcówki kabli z oczkami które zostały zostają i będę dolutowywał cieniutkie przewody do Arduino. Malowania pulpitu i innych części zostawiam tak jak są nie z lenistwa, raczej żeby zostawić tak jak to jeździło ;)


Załączniki:
PANEL - REWERS.jpg
PANEL - REWERS.jpg [ 592.6 KiB | Przeglądane 16 razy ]
18 lut 2024, o 11:20
Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość
Site Admin

Dołączył(a): 11 sie 2011, o 06:29
Posty: 570
Cytuj
Post Re: Moje drugie zainteresowanie - kolej
szyldziki jakby z grubszego materiału niż te nowe i chyba nity, ciekawe oznaczenie kolorem czerwonym


Załączniki:
en57-783.jpg
en57-783.jpg [ 797.52 KiB | Przeglądane 6 razy ]
18 lut 2024, o 21:24
Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 57 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL